کاخ توپکاپی استانبول ترکیه (Topkapı Palace) در قسمت اروپایی شهر استانبول قرار دارد و بزرگترین کاخ و موزه این شهر محسوب می شود.

استانبول پر از جاذبه‌های متنوع و رنگین است. سفر به استابول برای مسافران پر از خاطره‌ای جذاب و پرهیجان است. با خواندن راهنمای سفر به استانبول می‌توانید به اطلاعات جامع و کاملی در مورد این مقصد گردشگری زیبا به دست آورید. در این مطلب قصد داریم در زمان سفر کنیم و سری به کاخ توپکاپی (Topkapı Palace) در قسمت اروپایی شهر استانبول بزنیم. این کاخ یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای استانبول است که حتما در سفر به شهر استانبول آن را باید در لیست گردش‌های خود قرار دهید. با توریاب در سفر به کاخ زیبای توپکاپی همراه باشید.

کاخ توپکاپی (Topkapı Palace) در استانبول اروپایی:

در سفر با تور استانبول با بازدید از کاخ توپکاپی می‌توانید سری به دوران امپراتوری عثمانی بزنید و به حال هوای آن دوران سفر کنید. این کاخ در حال حاضر موزه ای با ارزش در قسمت اروپایی استانبول است که در آن می‌توانید مجموعه‌ای از کتب و دست نوشته‌های عثمانی را در کتابخانه عظیم آن بیابید. این کاخ نه تنها از نظر مجموعه‌های تاریخی و معماری‌اش با ارزش است بلکه یادآور تاریخ و فرهنگ امپراتوری قدرتمند عثمانی نیز است.

کاخ توپکاپی - استانبول - ترکیه

تاریخچه ای از کاخ توپکاپی:

کاخ توپکاپی، بزرگترین کاخ در استانبول است که همانند شهری در قلب شهر استانبول می‌درخشد. ساخت کاخ توپکاپی برگرفته از معماری ترکی عثمانی است و دارای چندین حیاط، مسجد و چند کاخ دیگر در درون خود است. حرم سرا نیز یکی دیگر از مهمترین بخش‌های کاخ توپکاپی است؛ حرم سرا جایی برای زندگی زنان و خانواده سلطان و تمامی زنان داخل کاخ بود. در ابتدا کاخ توپکاپی با نام "کاخ جدید" ((Yeni Saray) شناخته می‌شد؛ این نام به این خاطر برگزیده شده بود که کاخ جدید را از کاخ قدیم متمایز کند. یکی از جالبترین نکته‌ها در مورد کاخ توپکاپی این است که حدود 30 سلطان عثمانی قرن‌ها در این کاخ در طول امپراتوری 400 ساله عثمانی حکومت کردند. هر سلطان بر اساس سلیقه و نیاز خود تغییراتی را در کاخ توپکاپی ایجاد کرد. اولین سلطان حاکم در این کاخ سلطان محمد دوم بود. در حقیقت خود او دستور ساخت این بنا را در اواخر دهه 1450 داد و پس از مرگش سلاطین جانشین وی در توپکاپی حکومت کردند.

کاخ توپکاپی - استانبول - ترکیه

در ابتدا کاخ توپکاپی دارای ظرفیتی برابر با 800 نفر بود، اما در طول قرن‌ها حکومت پادشاهان این ظرفیت به 500 نفر در روزهای عادی و در فستیوال‌ها و جشن‌ها به 10000 نفر رسید. در این میان، سربازان ینی‌چری حکومت عثمانی بیشترین جمعیت موجود در کاخ را تشکیل می‌دادند که در حیاط جلویی کاخ اقامت داشتند. دیوارهای اطراف کاخ توپکاپی حدود 5 کیلومتر هستند.

 نمای زیبای کاخ توپکاپی از تنگه بسفر (Bosphorus):

اگر در سفر به استانبول به تور تنگه بسفر می‌روید، حتما از کنار کاخ توپکاپی نیز عبور خواهید کرد. نمای کاخ توپکاپی از تنگه بسیار زیبا و دلنشین است و شما را به وجد خواهد آورد.  جالب است که بدانید نمای تنگه بسفر نیز از فراز کاخ توپکاپی بی نظیر و چشم نواز است.

هتل های استانبول در نزدیکی کاخ توپکاپی:

هنگام رزرو هتل های استانبول می‌توانید هتلی را انتخاب کنید که نه تنها به کاخ توپکاپی نزدیک است، بلکه به تنگه زیبای بسفر هم دسترسی آسانی دارد. برخی از این هتل‌ها عبارتند از هتل عثمان ایمپریال (Ottoman Hotel Imperial)، هتل 4 ستاره پورت بسفروس (Port Bosphorus Hotel)، هتل آپارتمان فیش گلد (Fish Gold Apart Suites)، هتل تایتانیک داون تاون بی اغلو (Titanic Downtown Beyoglu) و بسیاری دیگر از هتلهای استانبول.

کاخ توپکاپی - استانبول - ترکیه

سخن آخر:

بازدید از بزرگترین کاخ باشکوه استانبول یعنی کاخ توپکاپی، یکی از بهترین گشت‌های شما در این شهر اصیل خواهد بود. استفاده از تجربیات دیگران در سفر مشابه به استانبول می تواند باعث شود برنامه ریزی بهتری برای سفر خود انجام دهید. این تجربه را می‌توانید با مطالعه سفرنامه استانبول نیز به دست آورید. شما میتوانید برای اطلاع از تور لحظه آخری استانبول به وب سایت توریاب مراجعه کنید.