مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد از مساجد بسیار قدیمی استانبول است.

استانبول به عروس ترکیه و ‌دریای مرمره معروف است و با غنای فرهنگی و‌ تاریخی که دارد همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست و تنها شهری است که در محل طلاقی دو قاره‌ی آسیا و اروپا قرار گرفته به همین سبب جلوه های فرهنگ غرب و شرق بطور واضحی در تمام شهر هویداست. آب و هوای مناسب، جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان، تفریحات و سرگرمی های مختلف، همه از عوامل جذب گردشگر هستند. تعداد کثیری از جمعیت کنونی استانبول و بیشتر پادشاهانی که بر تخت همایونی جلوس کرده اند مسلمان بوده اند به همین دلیل استانبول به شهر هزار مسجد نیز معروف گردیده است. در ادامه به توصیف یکی از مساجد فوق العاده زیبا و‌ استثنایی استانبول، مسجد آبی می‌پردازیم. با توریاب همراه باشید.

مسجد آبی - استانبول ترکیه 

مسجد آبی یا سجد سلطان احمد:

مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد از مساجد بسیار قدیمی استانبول است که به دستور شاه سلطان احمد اول و با نظارت شخصی ایشان در طی سال های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ بنا نهاده شده. مسجد آبی در نزدیکی مسجد و کلیسای ایاصوفیه قرار دارد و به نقد مورخان هم به جهت ادای احترام به مسجد ایاصوفیه و هم به جهت مسالحت آمیز نشان دادن دین مسیحیت و اسلام در کنار آنها ساخته شده است. با رزرو تور استانبولارزان  از این زیبایی دیدن کنید.

مسجد آبی - استانبول ترکیه 

نمای بیرونی مسجد آبی بر خلاف اسمش به رنگ آبی نیست و داخل مسجد است که با کاشی های آبی حیرت انگیز و طرح هایی از گل و درخت و .. تزیین شده اند در ساخت مسجد بیش از ۲۰ هزار کاشی استفاده شده که کاشی ها را سید قاسم غباری(ماهر ترین خطاط عصر عثمانی)  با آیاتی از قران کریم مزین کرده است. یکی از ویژگی های خاص مسجد وجود ۶ مناره در اطراف گنبدهای مسجد است که به دلیل اشتباه شنیداری معمار ۶ مناره ساخته و چون مناره های مسجد الحرام در مکه نیز ۶ عدد بوده مورد انتقاد بسیاری از بزرگان قرار گرفت سپس سلطان احمد برای رفع این مشکل دستور داد یک مناره اضافه برای مسجد الحرام بسازند که این کار نیز توسط معمار مسجد آبی انجام شد. از زیبایی های تحسین برانگیز مسجد آبی گنبد های آن است که به صورت آبشاری در زیر یکدیگر قرار گرفته اند و به گونه ایست که گنبد اصلی در مرکز و سایر گنبدها به شکلی پلکانی در اطراف آن قرار گرفته اند. تور لحظه آخری استانبول بهترین انتخاب برای شما است. معماری که ساخت مسجد را برعهده داشت محمد آقای صدفکار نام‌ داشت که از حرفه ای ترین معماران عصر عثمانی بود و در سن ۲۷ سالگی و البته بعد از به پایان رساندن ساخت مسجد در گذشت و به جهت احترام به وی مقبره او و خانواده اش را در کنار مسجد آبی قرار داده ‌اند. پنجره های زیاد گنبد و همچنین لوستر های بسیار بزرگ و قیمتی روشنایی خیره کننده ای به مسجد می‌بخشند و محراب مسجد از کاشی های بسیار مرغوب است که در مرکز مسجد و با ارتفاعی که دارد باعث می‌شود در ساعات شلوغ نیز همه بتوانند امام جماعت را ببینند و صدای او را بشنوند. مسجد آبی در تمام روزهای هفته به جز ساعاتی که برای نماز درب های آن بسته می‌‌شود  قابل بازدید است و از ویژگی مهمش این است که هنوز فعال است و نمازگزاران در کنار گردشگران می‌توانند ساعاتی را در آن بگذارند و یا در پارک کنار آن به تماشای غروب طلایی بنشینند. در ضمن بهترین هتل های استانبول هم در اطراف این محله حضور دارند.

مسجد آبی - استانبول ترکیه

سخن آخر:

مسجد آبی در فاصله بسیار نزدیک از کاخ توپکاپی و میدان اسب دوانی استانبول قرار گرفته و از داخل مسجد به میدان کاملا اشراف دارد. سیستم حمل و نقل عمومی استانبول بسیار پیشرفته است و تقریبا در همه جاذبه ها ایستگاه مترو یا تراموا وجود دارد که مسجد آبی نیز از این قاعده مستثنی نیست و براحتی می‌توانید از تاکسی استفاده کنید یا استانبول کارت تهیه کنید و با مترو و یا تراموا در ایستگاهی به همین نام پیاده شوید و ساعتی محو زیبایی معماری بی نظیر عثمانی مسجد شوید. برای کسب آگاهی بیشتر می توانید به قسمت سفرنامه استانبول و راهنمای سفر استانبول مراجعه کنید.