بنایی به قدمت تاریخ ادیان

مسجد ایا صوفیه (Hagia Sophia) یکی از زیبا‌ترین و مجلل‌ترین بنا‌های تاریخی شهر استانبول (Istanbul) است که هر ساله گردشگران بسیار زیادی را از سراسر کره خاکی به خود جذب کرده است. این بنا که از قدمت بسیار زیادی برخوردار است و سبک هنرمندانه معماری آن در جهان همتا ندارد و در گذشته محل کلیسای مسیحیت شرق بوده است. این ساختمان در دوره امپراتوری بیزانس به دستور ژوستینین یکم در سال 532 ساخت شد و پنج سال بعد برای بازسازی با هزینه‌های بسیار و نیروی کار فراوان ساخت این بنا به اتمام رسید و در سال 537 افتتاح شد. مسجد ایا صوفیه در ابتدای ساخت کلیسای بزرگ نام داشت ولی پس از فتح شهر استانبول به دست محمد دوم دستور داد که کلیسای بزرگ را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول نیز در مسجد شدن این بنا نقش مهمی داشت که دستور داد نقاشی‌های داخلی بنا را بپوشانند تا در آنجا نماز خوانده شود. یکی از برجسته‌ترین معماران در آن زمان معمار سنان (Sinan) بود که به دستور سلیم دوم مسجد ایا صوفیه را بازسازی کرد. بعد ها با گذشت زمان و روی کار آمدن اربابان و پادشاهان مختلف به این بنا محراب و منبر و مناره نیز اضافه شد تا شکل فعلی را به خود بگیرد و تبدیل به یک مسجد تمام عیار شود. آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در داخل بنا وجود دارد که در دوره مراد دستور نوشتن این آیات صادر شد. این بنا دارای گنبدی بسیار بزرگ است که در ارتفاع 55 متری سطح زمین قرار گرفته است. قطر این گنبد 31 متر است که به وسیله 40 پشت بند بزرگ روی چهار ستون اصلی بنا نصب شده است. برای سفر به شهر استانبول و حضور در این بنای تاریخی زیبا می‌توانید با رزرو تور استانبول در توریاب سفری مطمین و خوش را داسته باشید.

مسجد ایا صوفیه استانبول ترکیه 

معماری ساختمان مسجد ایا صوفیه:

مسجد ایا صوفیه یکی از زیبا‌ترین و برجسته‌ترین آثار معماری باقیمانده در دوره بیزانس است. از زیبا‌ترین و هنرمندانه‌ترین آثار موجود در این بنا تزیینات داخلی با موزائیک و ستون‌ها با جنس مرمر هستند. این مسجد با زیبایی هرچه تمام‌تر تزیین شد و به یکی از زیباترین آثار در دوره خود و حتی حال حاضر تبدیل شد. محیط داخلی مسجد دارای ساختاری بسیار زیبا و پیچیده است. تمامی سطوح داخلی مسجد ایا صوفیه از سنگ مرمر رنگارنگ سبز، سفید، آذرین بنفش و موزائیک طلایی پوشیده شده است. برای اطلاع از قیمت تور استانبول و هتل‌های استانبول به توریاب مراجعه کنید.

تاریخچه مسجد ایا صوفیه:

در گذشته در محل کنونی مسجد ایا صوفیه کلیسای اول وجود داشت که امروزه هیچ اثری از آن بجای نمانده است. این کلیسا که به نام کلیسای بزرگ شناخته می‌شددر زمان کنستانتین دوم یا کنستانتین کبیر ساخته شد. این کلیسا در کنار محلی ساخته شد که یک طرف آن قصر شاهنشاهی بود و طرف دیگر آن کلیسای کوچکی به نام آیرین وجود داشت. کلیسای حاجی آیرین محل عبادت بای مردمی بود که در آن محل زندگی می‌کردند تا وقتی که کلیسای بزرگ ساخته شد. پس از اتمام ساخت کلیسای بزرگ هر دو کلیسا مل تجمع معتقدین و عابدین شدند.

مسجد ایا صوفیه استانبول ترکیه

کلیسای اول که به پس از درگیری‌های شورش که به دلیل تضاد بین ملکه آلیا اوداکسیا همسر آرکادیوس و اسقف قسطنطنیه که منجرب به تبعید اسقف شد صورت گرفت ویران شد و در آتش به طور کامل سوخت.پس گذشت درگیری‌ها و زمانی اندک تئودئوس دوم دستور ساخت کلیسای دوم را صادر کرد تا در حمان محل کلیسای اول کلیسای دوم ساخته شد. کلیسای دوم که به دستور تئودئوس ساخته شده بود در سال 415 میلادی افتتاح شد. پس از مدتی دوباره شورشی دیگر بین مردم رخ داد. این شورش بین دو گروه آبی و قرمز بالا گرفت که باعث خسارات بسیار زیادی در شهر شد. در میان شورش حکومت افرادی را از بین دو گروه دستگیر کرد و افراد روانه زندان شدند. پس از دسنگیری‌های بسیار گروه آبی و قرمز بین خود اعلام صلح کردن. پس از اعلام صلح بین دو گروه به زندان حمله کردند و زیدانیان را آزاد کردند. برای داشتن اطلاعات درباره شهر استانبول و تجربه‌ سفری خوش راهنمای سفر به استانبول و سفرنامه استانبول را مطالعه کنید.

پس از درگیری‌ها و شورش‌ که خرابیه بسیار زیادی در شهر و خسارات عظیمی به مردم را در بر داشت و تنها چند روز پس از ویرانی کلیسای دوم، ژوستینین یکم تصمیم به ساخت کلیسای سوم گرفت که بسیار بزرگ‌تر از کلیسای اول و دوم بود. حاکم استانبول دو معمار کارکشته یعنی ایسیدور میلتوس (Isidore of Miletus) که یک فیزیکدان و آنتمیوس ترالس ریاضی دان را برای طرح نقشه‌ای اساسی و دقیق برای ساخت کلیسای سوم که در حال حاضر مسجد ایا صوفیه است مامور کرد. پس از اتمام ساخت این بنا در سال 553 میلادی زلزله‌ای بزرگ خساراتی به کلیسای سوم وارد نمود و باعث ترک خورگی در سفق گنبد اصلی شد. پس از وقوع زمین لرزه‌های مهلک بالاخره در هفتمین زلزله در سال 558 گنبد اصلی به کلی فرو ریخت.

مسجد ایا صوفیه استانبول ترکیه